Szkoła Dostępna dla wszystkich
Szkoła Podstawowa nr 3 im. T. Kościuszki w Olszynie bierze udział w projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich”. Przewidywany czas trwania projektu 05.2023 – 11.2025. Projekt to wspólna inicjatywa Instytutu Badań Edukacyjnych, UNICEF oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki. Będzie on realizowany we współpracy z uczelniami i organizacjami pozarządowymi. Głównym celem inicjatywy jest podniesienie kompetencji pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów i terapeutów pedagogicznych w zakresie ochrony zdrowia psychicznego oraz udzielania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego. Od 23 października 2023 roku nauczycielem – doradcą ds. dostępności uczenia się w naszej szkole jest pani Natalia Kurczewska, która w formie e-lerningu uczestniczy w zajęciach na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (PZE) w okresie od 4 grudnia 2023 roku do 29 lutego 2024 roku. W okresie od 13 listopada do 12 grudnia 2023 roku wsparcie w formie anonimowych, indywidualnych konsultacji online otrzymali rodzice i pracownicy pedagogiczni naszej szkoły. W styczniu i lutym 2024 roku szkoła otrzymała zestawy edukacyjne od UNICEF – zdjęcie. Od kwietnia 2024 roku rozpoczną się interwencje w praktyce oraz warsztaty z ekspertami. Projekt dostarczy narzędzi pomocnych w prowadzeniu zajęć wychowawczo-specjalistycznych, w tym integracyjnych, zapewniających poczucie wspólnoty wśród dzieci i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów będących uchodźcami z Ukrainy oraz dbałość o budowanie przyjaznego klimatu w klasie/szkole w ramach ochrony zdrowia psychicznego dzieci i uczniów. We współpracy ze środowiskiem akademickim oraz organizacjami pozarządowymi zostaną opracowane oraz przeprowadzone szkolenia, które wpiszą się w obecne wyzwania, przed którymi stoją nauczyciele specjaliści oraz odpowiedzą na pytania:- jak wspierać rozwój szkoły jako organizacji, która staje się coraz bardziej dostępna, bezpieczna i przyjazna wszystkim dzieciom/uczniom, rodzicom i nauczycielom oraz daje możliwości wszechstronnego rozwoju wszystkim osobom uczącym się?
- jak realizować działania edukacyjno-specjalistyczne służące wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i uczniów?
- jak prowadzić skuteczne działania, których celem jest włączenie grupy dzieci i uczniów będących uchodźcami z Ukrainy do zespołu/klasy/środowiska lokalnego? Jak prowadzić proces kształcenia uczniów z doświadczeniem migracji?
- w jaki sposób wykorzystać metody diagnostyczne oraz dostępne narzędzia diagnostyczne w procesie oceny funkcjonalnej?
- w jaki sposób organizować środowisko sprzyjające uczestnictwu uczniów w procesie nauczania-uczenia się?
Przeczytano 80 razy